I midten av august var Kongeskipet Norge på en snarvisitt på Laksevåg. Allerede i september kommer skipet tilbake for et lengre opphold.
– Vi har en fire år lang rammeavtale på vedlikeholdstjenester til Kongeskipet Norge, sier daglig leder Jonny Arefjord og KHMS-sjef i Endúr Maritime, Rune Torgersen (avbildet).
Det er Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) som på vegne av Sjøforsvaret har inngått rammeavtalen på vedlikeholdstjenester til Kongeskipet Norge. Rammeavtalen omfatter både klassing, reparasjoner, vedlikehold og eventuelle oppgraderinger av fartøyet i fireårsperioden. Avtalen ble inngått i februar i fjor og har en anslått verdi på cirka 50 millioner kroner.
– Skipet var nå inne på en snarvisitt for å planlegge vedlikeholdsarbeidet som skal utføres ved kai i høst, sier Jonny Arefjord.
Skipets skal da også i tørrdokk i en kortere periode for mindre skrogutbedringer og for å planlegge neste års klassing. Arefjord forteller at kontrakten for KS Norge bekrefter selskapets kompetanse på vedlikehold av komplekse og historiske fartøyer med høye krav til faglig kvalitet.
– Vi har i flere år hatt en lignende avtale knyttet til vedlikehold og oppgraderinger av seilskipet Statsraad Lehmkuhl. I tillegg har seilskuten Sørlandet har vært på kundelisten til Endúr Maritime i løpet av de siste årene, sier Arefjord.
Arefjord vurderer slike kontrakter som viktig både kommersielt og faglig.
– Slike langsiktige rammeavtaler som denne med Kongeskipet Norge er viktig for at vi skal kunne opprettholde viktig kompetanse og kapasitet på tradisjonelle, maritime vedlikeholds- og håndverktjenester i regionen, sier Arefjord.
Kongeskipet Norge er ett av verdens bare to gjenværende kongeskip, etter at det britiske kongeskipet Britannia ble tatt ut av drift i 1997. Det andre er det danske kongeskipet Dannebrog. Skipet eies av Hans Majestet Kongen, men blir drevet av Sjøforsvaret.

Del